بعد نشري لهذا الموضوع منذ سنة وإلى اليوم لم يعترض عليه احد من
المسيحيين لأنهم يعرفون ان ما موجود فيه من نفس الكتاب المقدس ولكن
اليوم تحالف ثلاث اشخاص واحد منهم انتحل اسم اسلامي شيعي .. والثاني
اسم مسيحي والثالث اسم غامض يتكلم على استحياء .
الأول وهو المسلم قال بأن النص الذي وضعته غير صحيح ..من أن يسوع لم
يُنادي إيليا إيليا إنما نادى إيلي إيلي ولكنه غفل عما قلته قبل سطر
من هذا النص وغفل عن الاشارات التي وضعت النص بينها . والثاني وهو
صاحب الاسم المسيحي قال بأن النص تم تحريفه . والثالث تكلم على
استحياء ولكنه أيدهم . بحثت عن انتمائهم لصفحتي فوجدتهم منذ كم يوم
قبلت صداقتهم .. وبحثت عن المسلم الشيعي من خلال صفحته ومن خلال
اصدقائه فتبين انه مسيحي ايضا وهكذا هو عملهم يتسترون ولا يُواجهون
.
أقول لهم حول موضوع ايليا المنشور في صفحتي تحت عنوان (شخصية تسير
مع الزمن) لم اشأ التوسع فيه واكتفيت فقط باستعراض النصوص الدينية
الثابتة لأنها مقدسة عندنا ولم اورد ما قاله المفسرون حول هذه
النصوص ورأيهم فيها ومن هو إيليا في نظرهم ، لأن النقل عن المفسرين
لا يخلو من تضارب ولكني نزولا عند عناد هؤلاء المندسين الثلاث اضع
لهم بعض من آراء المفسرين.
يقول (نوبر) ومشاركته موجودة على الموضوع بأن المقصود من ذلك هو
عيسى وليس إيليا لأن إيليا هو عيسى واني حرفت النص .
فماذا يقول المفسرون عن إيليا يا نوبر . طبعا انك لم تراجع ما قالوه
بل رجعت للانجيل المشوش المضطرب فخربط لك عقلك أيضا ونسيت ان ترجع
للتوراة التي هي اقدم من الانجيل بآلاف السنين والتي ذكرت إيليا
نفسه الذي ظهر ليسوع المسيح على الجبل كما مذكور في النص الذي وضعته
لك .
يقول القس انطونيوس فكري حول تفسير وقوف إيليا وموسى امام عيسى:
إيليا لم يمت بينما موسى مات بالجسد . موسى كان حليمًا وإيليا كان
ناريًا الرجل الناري الملتهب بالغيرة.
وهذا ما يقوله الكتاب المقدس عن إيليا من انه لم يُمت بل حيا مدى
الازمان كما في نص سفر المكابيين الأول 2: 58 ((وايليا بغيرته
للشريعة رفع الى السماء)).
وقال فكري أيضا : قال بعض الناس عن المسيح أنه إيليا أو أحد
الأنبياء. والتلاميذ الآن شهود حيث رأوا الفارق بين إيليا وموسى
وبين المسيح. موسى الآن روح وقد ظهر بشكل نوراني، أمّا إيليا فقد
ظهر بجسده لأنه لم يمت. القس يؤكد هنا على أن شخصية إيليا غير شخصية
المسسيح امام ثلاث من الشهود هم تلاميذ يسوع لكي يقولو للناس الذين
يزعمون أن إيليا هو المسيح . يقولو لهم بأن يسوع شخص آخر غير
إيليا.
اما القديس جيروم فيرى أن قدوم موسى وايليا آية من الله .
السؤال : هل إيليا كان موجود قبل عيسى ؟
تعرضت التوارة وعلى طول ألف سنة ـــ وهي الفترة التي تكامل فيها
كتابة التوراة ـــ تعرضت لذكر إيليا في اكثر من سفر وموضع بالعشرات
من أول سفر فيها وحتى نهاية سفر المكابيين الأول سنة 135 قبل ميلاد
يسوع .كما يقول في مدخل إلى سفريّ المكابيين الأنبا مكاريوس الأسقف
العام حيث يقول يغطّى سفر المكابيين الأول الفترة الزمنية ما بين
(مُلك أنطيوخس سنة 175 وموت سمعان سنة 135 ق.م.) . وهذا السفر يؤكد
بأن إيليا لم يمُت إنما يتم رفعه إلى السماء بعد نهاية كل حقبة ثم
يأتي في الحقبة اللاحقة كما قرأنا من انه حضر مع موسى لمقابلة عيسى
على جبل (تابور) وهذا يعني انه منذ أول ظهور لإيليا على مسرح أحداث
الكتب المقدسة والأنبياء وبين آخر ظهرو له في زمن يسوع ستة آلاف عام
وهذا هو عمر الحقبة البشرية المبدعة على لأرض.
هذا هو حديث الكتب المقدسة ومن فسرها في نظر المليارات من البشر ،
فإذا كان عندكم اشكال فليس على إيزابيل بل على تلك الكتب التي نؤمن
بها جميعا .
وهكذا يبقى إيليا مصاحبا للانبياء حتى يأتي من ذريته من يستتب
السلام على يديه مع يسوع . وقد فعل .
Significant Continuation of ' Elijah: A Character Goes Along
with Time'
---------------------------------------------------------------------------------------
A year passed since I published my article 'A Character Goes
Along with Time', and so far it faced no objections from
Christians who are well aware of the fact that the article
contains quotations from the Holy Bible. However, three persons
have raised objections about it. The first one had a Shiite
Muslim fake name; the second had a Christian name, while the
third, who wrote hesitantly, used a vague name. The first one
claimed that the text which I quoted was not correct pretending
that Jesus did not call Elijah as Elijah but he called Elijah
as Eli. But it seems that he missed out both a line in which I
clarified this fact and the parentheses used to emphasize the
quotation. The second one with the Christian name accused me of
distorting the text. As for the third one he supported them. I
managed to find out that those three persons have joined my
Face book group recently, and after checking up the friends'
names of the supposedly Shiite Muslim person, I discovered that
he is a Christian. Undoubtedly they preferred to disguise under
fake names rather confront me directly.
Concerning the subject of Elijah which I published on my
Facebook account under the title 'A Character that Goes Along
with Time', I say to them that I would not like to expand the
subject but I suffice in viewing our fixed sacred religious
texts and that I shall mention what the Holy Bible's
interpreters explained about these texts, their opinions and
who is Elijah according to them. Though quoting interpreters
will not be free from contradiction, I will put some of the
interpreters' opinions about this subject before those three
stubborn persons who sneaked into fake names. Noper commented
on my post and accused me of giving misleading account of the
text, because, he claims, that Elijah and Jesus are the same
person. Now let us explain to Noper what the interpreters say
about Elijah. It is clear that Noper has no idea about the
interpreters' explanations, and it seems that he turned to the
misrepresented version of the Holy Bible which mixed up his
mind and prevented him from referring to the Old Testament. It
is known that the Old Testament is far older than the New
Testament which mentioned Elijah himself who appeared to
Messiah Jesus on the mountain, and this was mentioned in the
text which I posted for him.
Priest Antonius Fikri interpreted the story of the standing of
Elijah and Moses in front of Jesus: 'Elijah did not die, but
Moses did physically die. Moses was patient, while Elijah was
revolutionary and full of enthusiasm'. Besides, the Holy
Bible emphasized the story that Elijah did not die but he did
live throughout the ages, as mentioned in the 1st Macabees
2:58:
'Elias(Elijah) for being zealous and fervent for the law was
taken up into heaven'.
Fikri adds that 'some people have considered Elijah and Jesus
the same person, or Elijah as one of the prophets. Jesus
disciples, who were considered to be witnesses, had clearly
shown the difference between Elijah, Moses and Jesus. While
Moses is represented as a shining soul, Elijah is represented
in flesh and blood because he had not died'. The priest
confirms here that the character of Elijah differs from that of
Jesus, and thus supports the story of the three witnesses from
Jesus' disciples in order to contradict those who pretend that
Elijah himself is Jesus.
According to Saint Jerome, the advent of Moses and Elijah
together is a divine miracle. One may ask: did Elijah exist
before Jesus?
The answer to this question has much to do with the fact that
the Old Testament throughout one thousand years, the period
during which it had been written, had mentioned Elijah many
times from the first book up to the end of 1st Macabees book
which was written in 135 B.C. Bishop Makarious. The General
Coptic Bishop states in the introduction of the Macabees books:
'The first Macabees covers the period from Antiochus 175 B.C to
the death of Simon 135 B.C. This holy book confirms that Elijah
had not died but he is taken up to heavens after the end of
each era and then he appears in the next, as we have read that
he came with Moses to meet Jesus on mount Tabor. This means
that the first appearance of Elijah in the events of the holy
books and prophets and his last appearance in Jesus' time is
six thousand years, which is the same period that witnessed
creative societies'.
These are the accounts of the Holy Books and who interpreted
them to billions of people. So if Izapilla had to be blamed for
what she stated, you should have blamed those books which we
all believe in.
Thus, Elijah continues to be in the company of the prophets
until the coming of one of his descendants with Jesus to
achieve peace.